Dinsdag 15 Januari 2002

Nieuwe website om mening jonge Vlaardingers te peilen

Door Adrianne de Koning

Vlaardingen _ Internet moet de gemeente Vlaardingen en de jongeren dichter bij elkaar brengen. Eind januari gaat www.vla-dingen.nl - een zelfbedachte verbastering van de officiële website van de gemeente - de lucht in. De jonge webredacteuren hebben de vrije hand gekregen. ,,Ik dacht: ,,Ik moet doen wat ze zeggen.'' Maar het is juist omgekeerd. Je mag doen wat je wilt,'' zegt de 14-jarige Marcel van Kleef.

Vlaardingen ; Moppen, spiektips en 'te laat kom'-smoesjes. Het noeste huiswerk van Richard van Osnabrugge verdwijnt met een klik op de muisknop in de nieuwe jongerenwebsite. Aan het einde van deze maand kan iedere Vlaardingse jongere al surfend lezen hoe hij zijn leraren voor de gek kan houden. Tenminste, als de leraar zelf geen bezoekje brengt aan het nieuwe digitale onderkomen van de Vlaardingse jeugd. Maar voor het eind januari is, moet nog een hele berg werk worden verzet.

Al voor de zomervakantie gingen de eerste enthousiastelingen aan het werk. Onder leiding van jongerenwerker Ingrid Meijer werd eerst vooral gepraat over het hoe en wat van de eigen homepage. ,,Wat zij vonden dat erop moest, stond op de eerste plaats,'' zegt Meijer. ,,Maar ik heb een beetje bewaakt dat ze er ook nuttige dingen opzetten. Een klein protocol stelt wat mag en niet mag, zoals racistische en beledigende opmerkingen.''

Verschillende rubrieken zagen het daglicht. Onder 'Wazzup' staat de uitgaansagenda. Meijer: ,,Bij het jeugddebat in de McDonalds anderhalf jaar geleden was de klacht dat niemand wist wat er in Vlaardingen te doen was.'' De chatbox zien de jongens als de belangrijkste trekker. ,,Ik had zelf ook een site,'' vertelt Richard van Osnabrugge. ,,Die is nu onder constructie, maar het chatten was erg populair. Vooral onder mijn vriendjes.''

,,Het belangrijkste is dat de chat er goed uit ziet, professioneel. Dus we wilden niet zo'n gratis chatbox, waar opeens allemaal reclame langs floept,'' vult Marcel hem aan.

Onder 'info' vallen serieuze zaken als informatie over seks, drugs en werk zoeken. Onder 'alleen thuis' staat het recept voor ijzerkoekjes, om zelf te bakken, en wordt hulp geboden voor het zoeken van een huis. Nooit verlaat de bezoeker de website. Links naar homepages van andere Vlaardingers zijn onvindbaar. ,,Anders surfen ze naar anderen en komen niet meer terug,'' zegt Marcel wijs.

Door gebrek aan computers kon het echte werk eerst nog niet van start. Maar niet enkel daardoor duurt het zo lang voor de site het levenslicht ziet. Meijer: ,,Ze vinden internet allemaal erg leuk en zijn niet altijd gericht bezig met de site.'' Dus handelen de webredacteuren op de vaste werkdag eerst hun e-mail af. Het clubje van zeven bevolkt iedere woensdagmiddag - met rode wangen van het ingespannen werken - het leslokaal op de zolder van het gebouw van de dienst Stadswerk. Met een schijfje in de hand dalen ze af naar de facilitaire dienst om hun werk op het net te zetten. Marcel: ,,Iedereen heeft zijn eigen taken gekregen. We spreken wel met z'n allen af, wat we doen. Maar als je écht iets wilt, dan mag het ook.''

Pak vla

De inhoud is nu zo goed als af, maar het grote werk volgt nog. De hele lay-out is in de maak. Als binnenkomer krijgt de bezoeker een pak vla, gegooid tegen een zeil, te zien. Even wordt de domeinnaam www.vla-dingen.nl - die geclaimd is door de gemeente - letterlijk genomen. Maar wie verder surft ziet een duidelijke link; niet naar vla, maar naar Vlaardingen. ,,Maar de site is voor iedereen leuk, niet alleen voor Vlaardingers,'' zegt Marcel.

Zelf is hij dan ook Schiedammer. Via via kwam hij bij de webredactie terecht, omdat hij ,,het leuk vindt om websites te maken''. Ook de andere jongens werken vooral mee, omdat zij internet leuk vinden en niet zozeer omdat zij zo de Vlaardingse jongeren en de gemeente bij elkaar willen brengen. ,,Zij weten veel meer af van computers dan ik,'' lacht Ingrid Meijer.

Het contact met de jongeren is wel een van de doelen van de gemeente. ,,Bij het jeugddebat was de klacht, dat de jongeren wel wilden reageren op de politiek, maar dat ze daar vaak geen tijd voor hebben,'' zegt de jongerenwerker. ,,Het idee van de website is, dat we zo aan de jongeren kunnen vragen wat zij ergens van vinden.''

Om de bezoekers een duwtje in de rug te geven om straks de nieuwe jongerenwebsite te bezoeken, heeft Ingrid Meijer voor de kerstvakantie verschillende scholen bezocht. Met een fototoestel en rode kaartjes trok zij lang twee scholen. Andere scholen volgen nog. ,,Ik heb foto's gemaakt van jongeren en hun vrienden. Als zij hiernaar benieuwd zijn, brengen ze een bezoekje aan de website. Later gaan we misschien ook al foto's maken van het activiteiten van het jongerenwerk, of van feesten in clubs en disco's. Zodat ze af en toe gaan kijken.''

,,Bij mijn eigen site kwamen veel kinderen uit mijn klas. Die vertellen het weer door. Ook hier ben je afhankelijk van mond-tot-mondreclame,'' weet Richard inmiddels.

De hoop is dat de bezoekers steeds terugkomen. Iedere week wordt de site opgeschoond om 'verkeerde' teksten te verwijderen. Eén keer per maand wordt de inhoud ververst, zodat de jongeren een reden hebben om terug te keren. Maar het clubje webredacteuren kan niet meer op de zolder van Stadswerk terecht. Meijer hoopt nu geld te krijgen voor een computer met internetverbinding in de jongerenwinkel Vitamine V. Maar dit is nog niet rond. ,,We hebben enkel extra geld gekregen voor de begeleiding van de groep.''

Gelukkig zijn de jonge, kundige krachten érg goedkoop.